[Navigáció az oldalaimon]
Via Ferrata 1x1


Ez az oldalam azt szeretné megvilágítani, mi az a via ferrata, miért jó, hogy keletkezett, milyen felszerelés ill. mászótudás kell hozzá etc.

(Mg)CaCO3+Fe = Via Ferrata

hogy ezzel a korábban sehol sem leírt egyenlettel fogjam meg a lényegét a dolognak. Aki csak a kémiatanárnak becipelt kannásborok segítségével fejezte be a sulit, annak kezdenék az alapoktól.
Léteznek hegyekben kialakított utak, ahol mindenféle beépített (fém)eszközök segítik át a túrázót, hegymászót. Miről is van szó? Fémszögek, drótkötelek, lépőrácsok, létrák, láncok vannak a sziklára szerelve, így a sziklamászásban nem járatosak is át tudják magukat küzdeni egy rázósabb részen. Az ilyen segédeszközöket először azok használták, akiknek valami tennivalójuk volt a hegyen, az 1800-as évektől már széles körben népszerűvé váltak a magashegyi túrautak, ahova állandó segédeszközként építettek mindenféle szerkezeteket a sziklára, elsősorban a Keleti-Alpokban. Az I. világháború hegyeken keresztülhúzódó Osztrák-Olasz frontvonala is gigantikus mesterséges utakat szült - főleg a Dolomitokban, ahol ezek a történelmi ferráták kulturális látványosságok is egyben. A XX. század során számtalan útvonal épült ki, mára már korlátozások szabnak határt az új építkezéseknek, sőt le is szerelnek pár fölösleges darabot. Franciaországban a 80-as évektől vált népszerűvé a dolog, az új kor extra technikai megoldásokat hozott : kitett létrák, hosszú kötélhidak.
Jelen éveinkben már teljesen önállósult a via ferrata mint műfaj, a túraútvonalak biztosítása helyett inkább már meredek, néha áthajló falakra viszik az ilyen kalandra vászókat (Super Ferrata - Dolomitok, Der Johann - Dachstein etc.)
Ilyen egy ferrata idényen kívül (Paterno, Dolomitok). A drótkötél benn figyel a hó alatt, vagy talán nincs is. A szánkózást megelőzendő kötelet használtunk.
Néha üdítő kötélhidakon tesztelhetjük tériszonyunkat. (Piz Boé, Dolomitok)

Mitől via ferrata egy biztosított út?

Mesterségesen beépített eszközök fellelhetőek úgy a Rám-szakadékban, mint az Everesten 8300m fölött, azonban ettől még ezek az útvonalak nem válnak via ferrátává. A Hochschwabon is klettersteigként aposztrofálják azt az utat, ahol falba vert fémszögek és egy pipec fémlépcső vezet a csúcs alatti nyeregbe, de az én olvasatomban egy ferrata attól az ami, hogy az úton jellemzően használni kell a biztosítási elemeket, illetve a sajátos bár mindenki által könnyen elsajátítható technikát. A lánccal könnyített 10 méteres résznél elégséges, ha kapaszkodunk a vasba, míg egy párszáz méteres ferrátán megfelelő felszerelés nélkül elindulni könnyelműség.

Az ilyen utak leküzdéséhez szükséges kiegészítő felszerelés:

- Sisak. Az omlós kőzetű hegyekben, mint pl. a Dolomitok jól jön, s csakúgy jót tesz a buksinknak zuhanás esetére is.
- Bőrkesztyű. Persze kőkemény csávó nem fog bele a kötélbe kézzel, csak biztosít róla. Azért ha mást nem ereszkedni nem árt, hacsak nem rinocéroszbőr van a tenyerünkön. De még azt is kikezdik a nyűtt kábelből kikandikáló drótszálak.
- Zuhanásgátló cuccos. (alias klettersteigfég, fékezőlapka) Ezzel kellett volna kezdenem, mert ez az egész alfája és omegája. A közhiedelemmel ellentétben NEM ELÉG, ha csak rákötünk 1 méter madzagot a beülőre és a másik végét egy karabínerre. Előfordulhat, hogy zuhanunk 3 métert egy köztes fixpontig, amit a kötél nyúlása nem csillapít eléggé, ezért karabínertörés, kötélszakadás vagy szimpla gerinctörés a juss. Hasonlóképpen NEM JÓ félszorító nyolcassal, kosárral, lapkával, meg egyéb sziklamászásban rendszeresített biztosítóeszközzel hitegetni magunkat, hogy az megvéd minket a hirtelen rántástól, de megfog.
Van más választás is: Gyári cuccok, mint pl. a Petzl Zyper. Ez drága, és mellesleg csak az újak érnek igazán valamit (Y-Zyper). Másik megoldás a hagyományos soklyukú lapka, amit kötéllel, spéci karabinerekkel tuningolva készen meg lehet kapni, de a legolcsóbb megoldás barkácsolni egyet, amihez lentebb nyújtok útmutatót.
Léteznek még más zuhanásgátló cuccok, de ezek egy része ipari és nem túraeszköz (pl. Energyca). Vásárlás előtt győződjünk meg róla, hogy az adott eszköz megfelel-e a ferrátázáshoz, ismerjük meg használatát.
Általában egy zuhanásra vannak hitelesítve az eszközök. Ha ez bekövetkezik, akkor a kötél megy a kukába, gyári eszközöket a gyártó teszi ismét felújíthatóvá, házi készítésű szettnél mi rakjuk be új kötelet.
- Karabínerek. Vannak spéci klettersteigkarabinerek, amik 'K' jelűek. Általában használhatóak a nagy nyílású, oldalirányban is nagy terhelést bíró, önzáródó karabínerek. Korábban csavarossal küzdöttem, de lényegesen kényelmesebb az élet pl. Petzl Vertigóval.
- Beülőheveder. Természetesen ez is kell. Ha nagy hátizsákkal túrázunk ajánlott egy jó gerincsebész zuhanás esetére, de ez kiváltható kombi-beülővel, vagy plusz mellbekötővel.
- Fejlámpa, amennyiben alagutas szakasz is játszik (főleg hadiferráták), ill. ha estébe nyúlhat a túra
- Egy darab kötél. Egy dinamikus 20-30m-es egész, vagy 50m-es félkötél segít átkelni a biztosítatlan, kitett, vagy behavazott szakaszokon. Persze nem árt ismerni pár biztosítási fogást, de necces időben vagy helyen úgyis csak azok vállalkoznak, akik minimális sziklamászó tapasztalattal bírnak (remélhetőleg). Néha látni, hogy csak az első pali megy zuhanásgátlóval, a (tapasztalatlanabb) másodmászó néhány méter kötélen mászik utána. Szerintem ez nem kis balasetveszélyt rejt magában. Itt is igaz, hogy képességeinknek megfelelő helyre menjünk csak.

Egy függőleges út, ahol létrák is segítségünkre voltak. Már az Első Világháborúban mozogtak erre eleink, igaz akkor még fából volt a ferrata, hogy szóképzavarral éljek (Toblinger, Dolomitok).
A mozgólépcső előtti utolsó komfortfokozat, a név ellenére ez nem ferrata, hiszen semmi különleges technikát nem igényel. (Hochschwab)

Biztosítási technika, néhány alapszabály.

- Mindig legyen egy karabíner beakasztva a drótkötélbe, de a függőleges részeken a lehetséges törés miatt jobb, ha mindkettő a dróton van, és csak amikor az egyik kötélszakaszról a másikra váltunk, akasztjuk át sorra a karabínereket.
- Tartsunk távolságot a felettünk/alattunk mászótól, mégpedig akkorát, hogy bármelyikünk kiesik, ne sodorja el a másikat. Általában figyeljünk arra, hogy ne legyünk társunkkal azonos drótkötélszakaszon.
- Pihenőket lehetőleg ne egy függőleges drótkötél közepén tartsunk, hanem közvetlenül egy szög felett, vagy vízszintes részen. Ekkor ajánlott rögzíteni a csavaros karabínert, hacsak nem eleve spéci nyílásbiztos darabról van szó.

Mi az alkalmas időszak a ferrátázáshoz?

Lényegében lehet egész évben művelni, de nem árt előtte tájékozódni a hóviszonyokról. A nyári idényen kívül gyakran pont az olyan részek a gázosak amit a könnyűsége miatt nem drótoztak ki, és belepte a hó. Idény közepén viszont bosszantó tud lenni az ezer ember, aki előttünk bénázik, szemben halad. Egyedüli vis major a viharos idő, mikor a villám előszeretettel keresi a fémet, pláne ha az hegyekre van applikálva - ilyenkor értelemszerűen kerüljük a ferrátákat.

Hogyan kezdjem?

A VF tipikusan az a műfaj, ahol minimális készültséggel elérhetők az egyébként csak hosszas gyakorlással és tanulással bevezetett sziklamászó túrák terepei. Mindazonáltal javaslom, hogy könnyebb túrákat válasszunk elsőre, és fokozatosan menjünk a nehezebbek felé. A lényeg úgyis az élmény, fölösleges áltatni magunkat, hogy ilyen-olyan kemény utakat nyomtunk le - egy extrém nehézségű ferrata még mindig kisebb teljesítmény, mint egy gyenge fokozatú nagyfalas mászás, arról nem is beszélve, hogy a legnehezebb fokozatok már arról szólnak, hogy a drótkötélen és vaslétrákon függeszkedünk. Nekem pl. akkor inkább egy gyengébb fokozat, ahol sziklába kapaszkodok a fém pedig csak esés esetére biztosít.
Ugyancsak ajánlatos a nehezebb utakra némi kötélbiztosítási technikát begyakorolni, ha ez nem lenne a tarsolyunkban. Nem egy úton a relatíve egyszerű szakaszokon a biztosítás hiányzik, itt az izomerő kevés. Továbbá első utaknak nem ajánlom a nagy magasságba (3000m fölé) vezető utakat, mivel ezek hosszúak és a hirtelen romló időjárás kemény ellenfél tud lenni. Ha már időjárás: hegymászóknak alapvetés, de kezdő ferrátázóknak talán nem - hiába döng itthon a nyár júniusban, a magashegyekben még simán számíthatunk hóra, az is előfordulhat, hogy a drótkötél első méteréig nem jutunk el, vagy hómaró gépet igényelne a drótkötél kiszabadítása.
Hogy valami konkrét javaslattal éljek, ajánlom a Haidsteiget a Raxon. Ez egy bevált 'beavatóterep', egy hétköznapot rászánva (hétvégén tömeg) a kétórás mászás során képet nyerhetünk a tériszonyra való hajlamunkról, a via ferrata technikai fogásairól, nehézségi fokozatairól. Kedvcsinálónak képek a galériában.
Ha a klettersteig lenne az ismerkedés a magasabb hegyek világával és azt sem tudod bejön-e a dolog akkor lehet próbálkozni vezetett túrával, így nem kell sok pénzért felszerelést venni, és megelőzhető hogy nem tervezett kalandba keveredj. Sok ilyen cég van már Magyarországon, köztük biztos sok frankó, én Miklós barátomét ismerem és ajánlom: Vagabond Kalandiroda

Nehézségi fokozatok

Elvileg létezik egy háromfokozatú színekkel jelölt régi skálázás, amivel én egyszer sem találkoztam, úgyhogy ugorgyunk. Van tehát a besorolásnak egy A-E skálája, ami a definíció szerint megfelel az adott út drótkötél nélküli UIAA sziklamászó nehézségi fokozatainak egy bizonyos rend szerint. Ezt sem erőltetném, mivel a ferrátázók többsége úgysem sziklamászó, tehát jöjjön egy kis szubjektív értékelés.
A,B - játék fokozat, a legnagyobb nehézséget a folytonos akasztgatás jelenti
C - Itt kezdődnek az élvezetek
D - Ez a fokozat már komolyabb izommunkát igényel, de egyszerű halandók számára teljesíthető egy-egy ilyen szakasz
E - Jó kondi kell hozzá, akkor vállaljuk be, ha már kipróbáltuk magunkat D-n.
Az egész útvonalra általában a legnehezebb szakasznak megfelelő betűt nyomják rá. Pl. a Haidsteig D-re van értékelve, noha egyetlen kb. 15m-es ilyen nehézségű szakasza van. Érdemes indulás előtt tájékozódni, mert egy 150m-es vagy egy 15m-es D-s résszel bíró út nem egyre megy. A komolyabb ferráták kiépítésénél általában az elejére tesznek egy nehéz részt, ahol 'elhullik a férgese', és nem okoz feljebb közlekedési dugót.

Barkácsoljunk Via Ferrata cuccost!

Egy kis útmutató, hogyan csinálhatunk olcsón, házilag zuhanásgátlót. A hozzávalók beszerezhetők a hegymászóboltokban, ill. jobb esetben kitúrhatóak a hátizsákunkból. Ami valószínűleg nincs meg a készletben, az a zuhanásgátló lapka, ezenkívül szükség van egy kb. 1,5 méteres és egy 4 méteres DINAMIKUS EGÉSZKÖTÉLdarabra és két karabínerre, ami legyen minél nagyobb nyílású, és legalább az egyik csavaros. Vannak spéci ferrata karabínerek, amelyek nyílásbiztosak, és még jó vastag sodronyokra is be lehet akasztani - ezekkel valószínűleg egyszerűbb az élet, de jókat lehet túrázni nélkülük is.
A képekre kattintva jön fel nagyított/magyarázattal ellátott verzió.

A kötéldarabok végére kössünk hurok, vagy pereccsomót (nyolcas). A fül legyen akkora, hogy a karabíner éppen átférjen rajta, a fityegő darab pedig legalább 10 centi hosszú.
A hosszabbik kötél közepére kössünk egy laza csomót kantárhossznyira, majd fűzzük fel alá a lapkát. Érdemes beállítani, hogy a lapkát a derekunkhoz fogva a fül elérjen kinyújtott kezünk végéig, és ne is legyen hosszabb.

Most jön a rövid kanóc. A másik kötélen levő laza csomón fűzzük át párhuzamosan, úgy hogy a kantárhossz legyen azonos a másikkal, húzzuk szorosra. A kimaradó rész itt is legyen kb. 10 centi, ha túl hosszú, még csomózhatunk párat. Kész a mű, azért még otthon lőjük össze a többi részét is próbaképp.
Illesszük be a karabínereket a fülekbe, ha minden OK akkor nem fityegnek, hanem viszonylag szilárdan állnak (szigszalaggal rá lehet segíteni). A lapka alatti részen 100-120 centire tegyünk egy laza csomót, a véget fűzzük át a beülő comb és derékrészén levő fülön is (az összekötő gyűrű nem minden típusnál bírja az extrém terhelést), fűzzük át a lapkán, majd a laza csomó mentén zárjuk a hurkot. Ha mindent jó csináltunk marad itt is 10 centi kötélvég. A 100-120 centis hurkot hanyagul tűrjük a beülőbe és harcra készen állunk.

Témában magyarul megjelent zsírkirály könyvek:

Pascal Sombardier: Dolomitok, nemcsak hegymászóknak
Pascal Sombardier: Francia-Alpok, nemcsak hegymászóknak

Pár hasznos link:

Vagabond Kalandiroda - tudom ez az utazásszervező cég már másodszor szerepel az oldalon, de a tőlük csepegtetett reklámforintokból gyűjtök az S Mercimre :)
viaferrata.lap.hu - A linkgyűjtemény. Iszonyat mennyiségű útvonal online.
ViaFerrata.org - Főleg franciául
VF és Dolomitbéli utak - Alapfogalmak és képek (E)
Paul Benham oldala - Dolomitok kalauz, és általános VF infó (E)
Bergsteigen.at - Osztrák ferráták fokozatokkal (D)
Klettersteig.com - Osztrák és olasz ferráták szép képekkel (D)